Menu
Log in


National Archival Appraisal Board 

Conseil National d'Évaluation des Archives

Log in

Contact

Upcoming events / Évènements à venir

    • February 03, 2025
    • 9:00 AM
    • February 06, 2025
    • 3:00 PM
    • Centre d’innovation de l’Université de Montréal, Montréal, QC
    Register

    Parcours 1 pour devenir Évaluateur du CNÉA en exercice (ECE):

     CLASSE DE MAÎTRE

    Ce programme innovant de formation intensive et pratique de quatre jours, dispensé par des experts de premier plan en matière d'évaluation monétaire des archives, s'appuiera sur votre propre expertise en matière d'archives et de patrimoine, en vous guidant à travers les politiques et les pratiques requises pour entreprendre une évaluation monétaire des archives par le CNÉA et de manière indépendante.

    Cette séance se tiendra au Centre d'innovation de l'Université de Montréal et sera enseignée en français par Dominique Foisy-Geoffroy. La séance sera hybride ; les participants peuvent choisir de participer en personne ou à distance. La séance comprendra trois journées complètes de cours, suivies d'une journée consacrée à la consultation des documents d'archives et à la préparation de l'évaluation finale : le rapport d'évaluation. Le dernier jour, les participants auront le choix de travailler sur place pour consulter des documents d'archives en vue de leur évaluation finale, ou de travailler à distance sur une collection numérisée. L'instructeur sera disponible pour répondre aux questions en personne et à distance.

    La Classe de maître met en place les pièces essentielles du casse-tête de l'évaluation monétaire des archives et, de manière directe, améliore vos compétences, votre compréhension des procédés d'évaluation monétaire et votre capacité à entreprendre des évaluations monétaires efficaces des archives. Des études de cas seront utilisées pour illustrer et approfondir les leçons apprises. Le dernier jour, si les participants réussissent la tâche sommative – une évaluation monétaire archivistique complète et un rapport d'évaluation monétaire écrit – ils pourront recevoir le titre d'Évaluateur du CNÉA en exercice.

    Autres avantages : Rapportez ces connaissances à votre lieu de travail. Apportez un bénéfice immédiat à votre institution d'archives en réalisant des évaluations monétaires d'archives de petite et moyenne valeur en interne. Gagnez un revenu supplémentaire ou partagez votre expertise avec l'ensemble de la communauté patrimoniale en participant aux panels du CNÉA dans votre région. Développez vos capacités de leadership dans le domaine de l'évaluation monétaire des archives et contribuez à façonner et à soutenir l'avenir du secteur de l'évaluation monétaire des archives au Canada - devenez un ECE !

    Cette formation s'adresse aux archivistes, bibliothécaires, conservateurs de musée, marchands ou autres professionnels du patrimoine, expérimentés en milieu ou fin de carrière. Les participants doivent remplir les conditions minimales suivantes:

    1.  Devenez membre en règle du CNÉA (les frais d'adhésion sont inclus dans les frais d'inscription). Vous pouvez payer en ligne par carte de crédit ou contacter le CCA/CNÉA par courriel pour qu'une facture soit envoyée à votre institution.
    Frais d'inscription : 1 650 $ pour les participants

    2.  Remplir le formulaire d'inscription et s'engager à respecter le Code de responsabilité éthique et personnelle de l’Évaluateur du CNÉA en exercice

    3.   Soumettre un CV détaillé démontrant les exigences minimales en matière de formation et d'expérience :

    · Un diplôme de premier cycle d'une université reconnue et cinq (5) ans d'expérience dans une institution d'archives ou dans un domaine connexe.     
    OU
    · Deux (2) années d'études postsecondaires dans une discipline liée à la culture et au patrimoine et sept (7) années d'expérience pertinente.    
    OU
    · Des circonstances exceptionnelles sur le plan éducatif et professionnel peuvent également être prises en considération.

    4. Recevoir l'approbation officielle de l'inscription par le CNÉA

    Notes: 

    • Les participants sont tenus de se présenter à la classe de maître munis d'un ordinateur portable équipé d'une connexion wifi. Tous les travaux seront effectués électroniquement. Un accès wifi sera fourni à chaque participant. Aucune assistance technique ne sera disponible.
    • Le nombre d'inscriptions sera limité et la préférence sera donnée à ceux qui ont une expérience dans le domaine des archives (traitement des documents).
    • Pour les participants ne bénéficiant pas d'un soutien institutionnel, des modalités de paiement personnalisées peuvent être mises en place en contactant pna-ece@archivescanada.ca
    • Vous vous demandez quelles sont les compétences et les connaissances du participant idéal ? Le CNÉA a créé un échantillon d'auto-évaluation (en anglais) pour vous aider à prendre votre décision d'inscription. Veuillez noter que l'expérience et les connaissances de chaque candidat à l'inscription seront examinées en fonction de leurs propres mérites. Les résultats individuels peuvent varier et des écarts mineurs ne doivent pas empêcher votre participation à la classe de maître. Remarque : cet exemple de document vous est fourni à titre indicatif uniquement. Un minimum de 5 à 10 ans d'expérience dans le domaine du patrimoine serait un atout pour les participants à la classe de maître. Chaque professionnel peut avoir des expériences uniques, des compétences renforcées ou des lacunes mineures dans ses connaissances qui peuvent ou non être reflétées dans cet échantillon d'évaluation.

     La Classe de maître est organisée en partenariat avec :

    Canadian Council of Archives/Conseil canadien des archives
    Secretariat and Registrar for the National Archival Appraisal Board (NAAB) 
    / Secrétariat et registraire du Conseil national d’évaluation des archives (CNÉA)
    130 Albert, Suite 1912
    Ottawa, ON   K1P 5G4
    613-565-1222
    naab@archivescanada.ca
    www.naab.ca



    • February 18, 2025
    • 9:00 AM
    • February 21, 2025
    • 5:00 PM
    • City of Toronto Archives, Toronto, ON
    Register

    Pathway 1 to become a Practising NAAB Appraiser (PNA): 

    MASTERCLASS

    This innovative four-day intensive and hands-on training program, delivered by leading experts in archival monetary appraisal, will leverage your own extensive archival and heritage expertise, leading you through the policies and practices required to undertake both NAAB and independent archival monetary appraisal, through NAAB and independently.

    This session, hosted at the City of Toronto Archives, will be taught in English by Simon Rogers, Chair of the NAAB Board of Directors. The session will be hybrid; registrants can choose to participate in person or remotely. The session will consist of three full days of courses followed by one day dedicated to consulting archival materials and preparing for the final assessment: the appraisal report. On the final day, participants will have the choice of working on site to consult archival material in preparation for their final assessment, or to work remotely on a digitized collection. The instructor will be available to answer questions both in person and remotely.

    The Masterclass puts in place the critical pieces of the archival monetary appraisal puzzle and, in a straightforward way, enhances your skills, increases your understanding about monetary appraisal processes and improves your ability to undertake effective archival monetary appraisals. Case studies will be used to illustrate and deepen the lessons learned.  On the final day, upon successful completion of the summative assignment – a full archival monetary appraisal and a written monetary appraisal report – participants will become eligible to receive the Practising NAAB Appraiser credential. 

    Other benefits: Take this knowledge back to your workplace. Bring immediate benefit to your archival institution by conducting small and medium dollar value in-house archival monetary appraisals. Earn extra income or share your expertise with the broader heritage community by participating on NAAB panels in your region. Develop your leadership abilities in archival monetary appraisal and help shape and sustain the future of the archival monetary appraisal landscape in Canada – become a PNA!

    To participate in the Masterclass you should be a seasoned mid to late career or retired archivist, librarian, museum curator or other heritage professional and meet the following minimum requirements:

    1.  Become a member in good standing with NAAB (Associate fee is included in the registration fee). You can pay online via credit card or please contact CCA/NAAB by email to have an invoice sent to your institution.
    Registration Fee: $1,650 for participants

    2.  Complete the Registration and agree to adhere to the Practising NAAB Appraiser Standards of Ethical Conduct and Professional Responsibility.

    3.  Submit a detailed CV that demonstrates the appropriate minimum educational and experience requirements:

    · An undergraduate degree from a recognized university and five (5) years of experience working in an archival institution or related field.
          OR
    · Successfully completed two (2) years of post secondary education in a discipline relevant to culture and heritage, and seven (7) years of relevant experience
          OR
    · Exceptional educational and professional circumstances may also be considered

    4. Receive official approval of registration by NAAB

    Notes: 

    • Participants are required to bring a laptop with wifi capabilities to the Masterclass. All assignments will be completed electronically.  Wifi access will be provided to each participant. Technical support will not be available. 
    • Registration will be limited and preference will be given to those with archival experience (processing records).
    • For participants without institutional support, customized payment arrangements can be made by contacting pna-ece@archivescanada.ca
    • Are you wondering what skills and knowledge the ideal participant might have?  NAAB has created a sample self assessment to help guide your registration decision. Please note, the experience and knowledge of each application for registration will be considered on its own merits. Individual results may vary and minor variances may not preclude your participation in the Masterclass.  Disclaimer: This sample document is provided to you as guidance only. A minimum of 5 to 10 years of heritage experience would be an asset for Masterclass participants.  Each professional m may have unique experiences, enhanced skills or minor knowledge gaps that may or may not be reflected within this assessment sample.

    The Masterclass is delivered in partnership with:

    Canadian Council of Archives/Conseil canadien des archives
    Secretariat and Registrar for the National Archival Appraisal Board (NAAB) 
    / Secrétariat et registraire du Conseil national d’évaluation des archives (CNÉA)
    130 Albert, Suite 1912
    Ottawa, ON   K1P 5G4
    613-565-1222
    naab@archivescanada.ca
    www.naab.ca



Past events

January 21, 2025 Research Committee meeting - Réunion du comité de recherche
January 20, 2025 Board of Directors meeting - Réunion du Conseil d'administration
January 16, 2025 Professional Development Committee meeting - Réunion du comité de développement professionel
January 10, 2025 AAO - Town Hall on the Monetary Appraisal of Archives in Canada
December 19, 2024 Professional Development Committee meeting - Réunion du comité de développement professionel
December 16, 2024 Board of Directors meeting - Réunion du Conseil d'administration
November 28, 2024 Webinar - Business of Being a Practising NAAB Appraiser
November 26, 2024 Research Committee meeting - Réunion du comité de recherche
November 21, 2024 Professional Development Committee meeting - Réunion du comité de développement professionel
November 18, 2024 Board of Directors meeting - Réunion du Conseil d'administration
October 29, 2024 Research Committee meeting - Réunion du comité de recherche
October 28, 2024 Board of Directors meeting - Réunion du Conseil d'administration
October 21, 2024 Masterclass - Ottawa Session
October 18, 2024 Ateliers du Secrétariat de la CCEEBC - séance en français
October 17, 2024 CCPERB Secretariat Workshop - English session
September 19, 2024 Professional Development Committee meeting - Réunion du comité de développement professionel
September 17, 2024 Research Committee meeting - Réunion du comité de recherche
September 16, 2024 Board of Directors meeting - Réunion du Conseil d'administration
September 03, 2024 Research Committee meeting - Réunion du comité de recherche
August 19, 2024 Board of Directors meeting - Réunion du Conseil d'administration
August 08, 2024 Professional Development Committee meeting - Réunion du comité de développement professionel
July 29, 2024 Masterclass - Fredericton Session
June 26, 2024 Research Committee meeting - Réunion du comité de recherche
June 20, 2024 Professional Development Committee meeting - Réunion du comité de développement professionel
June 17, 2024 Board of Directors meeting - Réunion du Conseil d'administration
May 22, 2024 Board of Directors meeting - Réunion du Conseil d'administration
May 21, 2024 Research Committee meeting - Réunion du comité de recherche
May 16, 2024 Professional Development Committee meeting - Réunion du comité de développement professionel
May 08, 2024 Webinar - Using Zotero for appraisals
April 22, 2024 Annual General Meeting - Assemblée générale annuelle
February 26, 2024 Masterclass - Halifax Session
February 07, 2024 NAAB Monetary Appraisal Webinar - February 2024
November 29, 2023 NAAB Monetary Appraisal Webinar - November 2023
October 25, 2023 NAAB Monetary Appraisal Webinar - October 2023
October 16, 2023 Masterclass - Saskatoon Session
August 25, 2021 Roundtable of Current and Future Issues in Monetary Appraisal - Facilitated by Karen Teeple. Speakers: Ian Wilson, Marcel Caya, Elwood Jones, Stephen Lunsford, Curtis Sassur and Simon Rogers
August 19, 2021 NAAB and CCPERB and Fonds - Elwood Jones and Ian E.Wilson
August 12, 2021 The Book Dealers’ Perspective -- Stephen Lunsford
July 22, 2021 Lessons Learned and Auction Experiences – Ian E. Wilson and Elwood Jones
July 15, 2021 The Hunt for History – How Monetary Appraisal Encouraged Donations of Archival Materials – Elwood Jones
June 23, 2021 Reminiscences and Reflections – Ian E. Wilson
February 24, 2020 Masterclass - Central Canada Session
November 21, 2019 AV Webinar – Oral History / Webinaire sur l’audio-visuel - Histoire orale
November 05, 2019 AV Webinar – Oral History / Webinaire sur l’audio-visuel - Histoire orale
March 25, 2019 Masterclass - Central Canada Session
March 11, 2019 Masterclass - Western Canada Session
February 18, 2019 Masterclass - Eastern Canada Session

NAAB Secretariat / Secrétariat du CNÉA 
130 Albert, Suite 1912
Ottawa, ON  K1P 5G4
Tel.: (613) 565-1222 ext. 191
Toll free / Sans frais : 1-866-254-1403
Fax / Télec. : 1-855-855-0774
Email / Courriel: naab@archivescanada.ca

Powered by Wild Apricot Membership Software